zaterdag 6 oktober 2012

Aangekomen in Midelt


Vandaag om 6u00 wakker. We hadden gans de nacht het gevoel dat ze ons in 't oog hielden. Dus slapen met één oog open. 6u30 was de koffie klaar en dan inpakken. Vandaag hebben we 320 km achter de rug. Sommige mensen hebben stukken gereden; een uitlaat volledig in elkaar gevouwd, een andere uitlaat bijna van onder de wagen gereden door stenen en een andere wagen was gisteren zijn bout kwijt van de stabilisatiestang. Dit konden we herstellen met een spanriem. Ondanks dit goed vast hing, hebben we hier in Midelt dit laten herstellen. < 10€, uren en stukken. Daar kunnen ze in België nog van leren. Ondertussen hebben we gezocht naar een verblijfplaats en eentje gevonden. Een 'ferm' hotelletje met zwembad. Al was het veel te koud water, maar goed. Iedereen was weer proper!! Vanovond koken we eens niet zelf en eten nog eens gezond. Morgen gaan we verder door het hoog-Atlasgebregte voor een trip van 400km om 's avonds aan te komen in Erfoud. De speeltuin van Marokko met zijn gigantische zandduinen van meters hoog. Van dan af gaan we west-waarts door de Vallée du Draa. De auto doet het weer prima, de temperatuur blijft mooi stabiel. Ook als hij enkele km steil moet klimmen. Groeten van Jan en Tanja en tot later. Voor de duinen hebben we nog even inernetverbinding, maar dan valt het waarschijnlijk voor een paar dagen weg. Niet paniekeren, we houden jullie via andere media op de hoogte.

vrijdag 5 oktober 2012

Kamperen

Vanavond gaan we wild kamperen aan een meer, ongeveer 80 km ten noorden van Fes. Echt zalig ! Het was wel wat onderhandelen met de lokale militairen, maar we mochten dan toch blijven slapen. Voor meer info en foto's van een ander team, bezoek ook  The Desert Schoolrun !

Morgen rijden we naar Midelt !

Ontlading

Wat een ontlading. Na een rit van 18u non-stop rijden over 1700 km, zijn we bij de groep aangesloten Tetouan in Marokko. Ze stonden te wachten met champange voor de doping van de nieuwe motor, en de overschot voor ons. Lekker geslapen in een bed en nadien een douche waarin we ook onze kleren hebben gewassen. (olie is een vies goedje). Mijn slaap zat wel vol nachtmerries. Waarschijnlijk verwerking van de situatie van afgelopen dagen. Net nog even alles nagekeken en de carterplaat er terug op gevezen. We staan klaar voor vertrek en de sfeer zit er weer helemaal in. Tot later allemaal. Greetz Jan en Tanja


SMS - Bericht van Team 1403 "Mixteam ll"

05-10-2012 09:49:48

We zijn gisteren goed toe gekomen in Tetouan. Leuk hotel gevonden. Jan en Tanja zijn ook weer bij de groep aangesloten. Nu kunnen we beginnen !

donderdag 4 oktober 2012

Op de boot !!

We zitten momenteel op de boot !!

We hebben, met succes, 1.700km aan één stuk gereden. We zijn beiden erg moe, maar vooral erg blij omdat we de achterstand bijna helemaal hebben ingehaald. De andere teams liggen nu slechts 3 uur voor, dat was eergisteren nog anderhalve dag !!


Over enkele uren komen we aan in Ceuta (Marokko).

Groetjes, en nogmaals bedankt voor de steunberichtjes !!

woensdag 3 oktober 2012

Het is de optie "rijden en doorgaan" geworden

Net de auto opnieuw in orde gebracht. 1 1/2 dag in de garage gezeten met een leermeester van de echte Paris Dakar. De zaak ging om 18u sluiten, maar daar kwam niks van. Doorgaan!!! De Pajero heeft weer een nieuw hart en we zullen dit eens even uittesten. We gaan nu doorrijden, nachtje door en trachten de anderen nog in te halen voor de boot morgen. We hebben 15u voor 1800 km, gaat nipt worden. Anders nemen we die met de ondergaande zon en rijden in de nacht even door in Marokko. Slaapwel iedereen en bedankt voor de morele steun. Het was nodig!! Greetz Jan en Tanja

dinsdag 2 oktober 2012

Stoppen of doorgaan.

Na het olielek, reden we verder richting Rekkem. Net voor Rekkem schoot de temperatuur de hoogte in. Wat nu weer? Ik heb er thuis 12000km mee gereden zonder enig probleem, en nu lijkt het of hij niet uit België wilt. Radiator waarschijnlijk verstopt. Langs de baan met lucht en water onder 2 bar druk alles uitgespoten. Opnieuw alles aangesloten en weer verder. 100km verder hetzelfde probleem. Waterpomp werd door de collega's vakkundig uit elkaar gehaald, ook langs de baan, en alles weer in elkaar. Het ventiel van de radiatordop was ook stuk en werd even hersteld alsof het allemaal niets was. 200km verder opnieuw hetzelfde probleem, maar dan op de parking van het hotel waar we net wilden gaan slapen. 's Morgens, terwijl iedereen nog sliep, op zoek naar een nieuwe radiatordop en spoelmiddel. 8 garage's gedaan, zelfs van Mitsubishi, niemand wil je helpen. Het lijkt wel of we de pest hebben. De Fransen hebben het hoog in hun bol. Misschien is het de koppakking wel, dus een lekdichter in de radiator om een eventuele fit te dichten en wij weer weg. 100km verder, alles ok. 3 km verder, motor opgeblazen.
Krukas en pistons zijn naar de vaantjes. We waren 15 km van een garage, dus even de sleeptouw op de autosnelweg. Mag niet!! Strenge boetes, maar te slim af. Wel hebben we het nieuwe sleeptouw gebroken! Die garage wou ons ook niet helpen en gaf ons aan dat de motor om zeep was. Einde Challenge? Op zoek naar een 4x4 garage, 10 km verderop in de buurt van Tours. Deze wou wel helpen, meer nog, ik mocht ook helpen. Maar welke keuze gaan we nemen? - auto naar België laten slepen met verzekering en hem laten maken? (Dan missen we de start van zaterdag ook al, en is het einde Challenge) - auto laten staan, enkele honderdjes van krijgen, onderdelen af halen en met anderen meerijden? (te weinig plaats voor ons en de bagage) - auto laten herstellen en de jongens ondertussen laten verder rijden. Dit wil zeggen, andere motor plaatsen. Dit is een erg dure grap. (5000€) De andere teams zijn buitengewone mensen. Ze zijn met een hoed rond geweest en hebben samen bijna 2000€ geschonken aan ons 'goede doel' > een nieuwe motor. Morgen, 3 oktober wordt hij geplaatst. Ik heb de oude er al mee uitgehaald en zitten nu na sluiting van 'mijn' garage, in het IBIS-hotel dankzij onze verzekering. Merci! Morgen verder werken en tegen de avond bollen we weer. De boot van donderdag, samen met de anderen gaan we niet meer halen, maar we plannen vrijdag de overzet. We vinden die gasten wel ergens in Marokko terug. We zijn 2 dagen verder, en hebben alle pech van de wereld. We hebben nog niets gegeten sinds de sart buiten een kommetje rijst, omdat mijn maag net een stressbal is. Ik krijg er niets in. Tanja zag het ook allemaal niet meer zitten, maar we komen er sterker door. Zeker weten! Misschien dat we in België nog een avondje moeten organiseren voor de kosten te dekken, want deze wagen wordt wel erg duur ;-) Afsluiten, eten en slapen. Morgen is er opnieuw een dag.

maandag 1 oktober 2012

Olielek ....

Amper vertrokken en we hebben al een technisch probleempje :-(  Bleek dat we serieus olie lekten langs een defecte olietemperatuur meetsonde. Gelukkig werd het euvel op tijd ontdekt, hersteld en hebben we ons traject richting Orleans kunnen verder zetten.


zondag 30 september 2012

We zijn gepakt!!

Gisterenavond en vandaag tot 17u00 was het puzzelen. Hoe krijg je 8 dozen, tafel, tent, stoelen, garagemateriaal, kledij, matrassen, eten en drinken....in een Pajero?? Heel eenvoudig. Hard aanduwen tot je met je gezicht op de voorruit kleeft, en dan je stoel achteruit proberen te zetten. Buiten de valiezen zit alles er in. Oliepeil en koelvloeistof nog eens nagekeken, bandenspanning is ok, ramen zijn proper, papieren in orde.... Ik geloof dat we kunnen vertrekken. Dit weekend, tussen de werkzaamheden door, nog eens genoten van de kids. We gaan ze toch missen, 5 weken is niet niks. Maar we hebben alle vertrouwen in de 'babysitters'. Morgen nog eens gezamenlijk gaan eten en dan vertrekken. Als we internet verbinding hebben, houden we jullie op de hoogte. Greetz Team the African Job!